Uit:
Het
Diner
"We
gingen eten in het restaurant. Ik ga niet zeggen welk restaurant,
want dan zit het er de volgende keer waarschijnlijk vol met mensen
die komen kijken of wij er ook weer zitten. Serge had gereserveerd.
Dat doet hij altijd, reserveren. Het restaurant is er een van het
soort waar je drie maanden van te voren moet bellen –of zes, of
acht, ik ben inmiddels de tel kwijt. Zelf wil ik nooit drie maanden
van te voren weten waar ik op een bepaalde avond ga eten, maar
kennelijk zijn er mensen die daar totaal geen moeite mee hebben. Als
historici over een paar eeuwen willen weten hoe achterlijk de
mensheid was aan het begin van de eenentwintigste eeuw hoeven ze
alleen maar een kijkje in de computers van de zogenaamde
toprestaurants te nemen, want al die gegevens worden bewaard, dat
weet ik toevallig. Wanneer meneer L. de vorige keer bereid was om
drie maanden op een raamtafeltje te wachten dan wacht hij nu ook wel
vijf maanden op een tafeltje naast de deur van het toilet – dat
noemen ze in die restaurants ‘het bijhouden van de klantgegevens’.
Citaat uit: 'Het Diner'
Auteur:
Herman Koch
Uitgegeven
bij Anthos, ISBN 9789041413680